LIJ | Promoció de la lectura

Estirant del fil | Veure o mirar?

A vegades anem tan accelerats per la vida que ens costa parar un moment i observar tot allò que ens envolta. No ens haurà passat vegades viure-treballar-estudiar a un lloc i un dia descobrir que teníem un edifici preciós al davant, i que mai mai mai l’havíem vist. I aquesta acceleració l’estem encomanant als nens; uns nens que cada vegada toleren menys l’avorriment, uns nens sobreestimulats, uns nens amb una frustració molt alta a la lentitud i a l’espera. I en això volíem incidir en aquesta activitat.

Durant els mesos de maig i unes setmanes de juny he estat realitzant les pràctiques finals de màster a la Biblioteca Pública Joan Miró. Quan vaig començar em van dir que jo dissenyaria l’activitat pel certamen Vine a moure el parc. He de confessar que en el primer moment vaig entrar en pànic però aviat ho vaig veure com una oportunitat de llevar-me pors i aprendre. Moltes hores d’ajuda per part dels companys de la biblioteca, va arribar el dia. Avui us porto el guió de l’activitat per si a algú li interessa!

L’activitat

L’activitat va començar un matí de dissabte amb un sol espectacular enmig del parc Joan Miró. La disposició va ser genial i va permetre que els nens es trobessin relaxats i a gust, que és la base de qualsevol activitat de promoció de la lectura. Primer de tot els vam presentar els llibres que llegiríem i el fil conductor que els unia: veure el món d’una manera diferent. Ja em direu al final si creieu que ho aconseguirem.

 

 

El banc blau va ser Premi Llibreter l’any 2017 i no és per menys. Una història el protagonista del qual és un banc que observa totes aquelles històries que esdevenen al parc. Aquestes històries, explicades de manera tendra i amb una il·lustració sensacional el fan una autèntica peça literària. Al final, l’Albert Asensio, l’autor, ens deixa a les guardes un missatge que precisament ens lliga l’activitat: fixar-nos amb els detalls.

IMG_20180609_121112

El seu escrit convida a la relectura, aquesta vegada amb els ulls ben atents, proposant fins i tot activitats per dur a terme aquesta lectura atenta. En un món on l’excés d’estímuls ens incita a córrer i no fixar-nos en les coses, aquest text ens convida a parar i observar.

IMG_20180609_120927

Seguidament, aprofitant el centre d’interès de la biblioteca basat en l’art vam fer la lectura de Lo que Degas veía, un llibre il·lustrat sobre la fixació que va tenir el pintor francès per posar l’ull sobre les coses quotidianes i els nous temps per convertir-ho en matèria artística. Al llibre es van intercalant les il·lustracions amb pintures de Degas i és esplèndid.
IMG_20180609_121606

Per últim, vam treure un àlbum per exercitar la mirada ara que estàvem preparats: El arenque rojo. Vaig ensenyar-vos aquest llibre per aquí i certament és molt versàtil. Vaig plantejar als nens la mateixa pregunta que amb els altres: què creieu que ens explica aquest llibre? Vàrem analitzar la coberta i vam coincidir que, d’alguna manera, el peix vermell havia de ser el protagonista. En passar a la primera pàgina ens vam trobar un parc replet de personatges i ni un sol mot. Em va sorprendre que tot i incitar-los a fer una primera lectura cercar-trobar, ells van descartar-ho i es posaren a reflexionar sobre com podia ser que hi hagués un peix flotant enmig del parc. Fins que una nena va sentenciar: “No és un peix de veritat, és un peix simbòlic”. I aquí és quan tot surt millor del que el mediador s’havia preparat.

IMG_20180609_121758

És un àlbum sense paraules que representa seqüència a seqüència, una tarda en un parc. Al final del llibre trobem un llibret. Aquest conté les històries que Gonzalo Moure es va imaginar de tots els personatges que apareixen a les pàgines. A la contracoberta, ens han deixat un altre missatge:

“Estiguis on estiguis, a prop de tu hi ha històries. Moltes històries. Tantes com persones hi ha. Però, som capaços de veure-les? A vegades sí. I en això consisteix aquest llibre. La primera vegada només veuràs el peix vermell. Un pretext per distreure’t, un joc, quasi una broma. Però, en el fons, és la teva mirada. El peix vermell ets tu, és qualsevol que miri aquestes pàgines”.

IMG_20180609_123327

Vaig explicar dues de les històries i després vaig deixar que els nens es posessin a imaginar altres possibles històries (tot i que m’havia preparat totes les possibles per assegurar que l’activitat rodava). Després d’aquesta activitat vam fer un taller: uns prismàtics per seguir exercitant la mirada a casa.

IMG_20180609_125548

Fotografies precioses que va fer na Maria, bibliotecària a la Joan Miró

TÍTOL: Estirant del fil

Destinataris: Entre 6 i 10 anys

Material:

  • ASENSIO, Albert (2016): El banc blau. Barcelona: Babulinka Books
  • FRIEDMAN, Samantha & PIEROPAN, Cristina (ilus.) (2016): Lo que Degas veía. Madrid: SM
  • VARELA, Alicia (ilus.) & MOURE, Gonzalo (2016): El arenque rojo. Madrid: SM
  • Cartró de paper higiènic (2 per projecte). En aquest cas pintats de gris.
  • Paper de celofán per imitar els vidres (dues esferes per projecte)
  • Cinta de doble cara o cola per unir els cilindres
  • Colors
  • Gomets estrella (tres fulles per projecte)

One Comment

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *